Wednesday, November 18, 2009

:: Tabah & Sabar La Yer.... ::

Hari ni, masa makan tengahari tadi...seseorang yang dekat dgn hatiku mengajak aku lunch bersamanya... Melihat muka nya yang berserabut aku tau TERLALU banyak bebanan yang dia simpan di hatinya....

Kami terus ke gerai berdekatan untuk menjamu selera...yang sebenarnya aku tak lapar langsung...tapi untuk menemani dia...dan mendengar luahan hatinya..aku meneruskan langkahan kakinya...

KETABAHAN DAN UJIAN untuk dia... mmm....dari segala luahannya...aku tau dah terlalu lama dia menyimpan cerita itu....mungkin aku tak rasa sama seperti apa yg dia rasa...mungkin dugaan kami tak sekata...tapi cerita di setiap dugaan itu adalah sama...= mencari keredhaan dan menguji ketabahanmu....
Rabia: ini sekadar perkongsian untukmu...

"Sesungguhnya besar ganjaran adalah dengan besarnya ujian. Sesungguhnya Allah jika Dia mengasihi sesuatu kaum, nescaya mereka akan diuji dengan ujian. Barangsiapa yang redha maka baginya keredhaan Allah. Barangsiapa yang tidak bersabar, nescaya Allah juga tidak akan bersabar dengan mereka!" (Riwayat At-Tirmizi & Ibn Majah)

Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya, nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan" (Riwayat Al-Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Sekiranya beroleh kurniaan dia akan bersyukur, maka jadilah kurniaan itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya." (Riwayat Muslim)

Pesanan untuk kengkawan juga ingatan untuk diri ini sendiri....

No comments: