Wednesday, December 2, 2009

:: BERAYA SAKAN DI RAYER HAJI? ::

Salam sumer... Camana kowang nyer cuti rayer haji?

Perghh...tahun ni aku rasa paling meriah rayer haji yang pernah aku sambut..(seingat aku la)... 2hari sebelum hari raya tu aku ngan abah...pi beli barang2 basah kat pasar Chow Kit... (nek motor)...huhuuuu...aku dh sihat...alhamdulillah....dh leh "merempit" balik....

Dan sehari b4 raye tu kami (abah-ketua chef, apis/hafizah-asst.ketua chef, kakli dan aku pembantu2....) berusaha bersama-sama memasak.... Abah..ngan menu feveret dia - ketupat pulut dan rendang udang..., apis dengan ke'terer'ran dia memasak ayam masak merah dan aku juga kakli sama2 membungkus ketupat pulut (daun palas)....
Pagi raya tu kami semua bersembahyang raya di masjid berdekatan rumah...patu kami ke pusara bondaKuh.....


....Wahai Bondaku...Mama Yg Kukasihi...kukalungkan doa2 kasih untukmu...doa setia suami tercintamu...doa2 restu dari kami semua anak-anakmu...sesungguhnya kami TERAMAT MERINDUIMU...tiada kasih sesejuk kasihmu... tiada cinta sesuci dan sehening renungan mata kasihmu... Ya Allah tempatkan bonda ku di kalangan insan2 dan hamba2mu yang engkau kasihi...Ya Illahi....

Hampir sejam kami di sana...abah memang biasanya membuat tahlil ringkas setiap kali kami menziarahi pusara bonda...dan abah...memang selalu/kerap buat tahlil untuk mama... betapa besar kasihmu ayahanda....

Kemudian, kami pulang ke rumah...bersalam-salaman....minta maaf lagi...tau dosa dan kesalahan acapkali kami lakukan....(terutama aku...anak paling nakal...byk buat problem...huhuuhuuuu)... DAN apalagi...upacara menghabiskan mengkanan... huhuhuhuuu..... after tat... melepak depan tv dan borak2 kosong....
Tapi kengkawan lamakuh...dh janji nk mai... (huhuuuu...raya haji pun jadik la... sbb tahun ni aku takleh nk sambut raya posa...sbb dengan kerusi roda) dan kengkawan dah tau skang aku dh kembali ok...dan menu kat umah kami mcm menarik... apa lagi...

JOM SERBU RUMAH AWIY!!!.... hahahaaa... Lalu, tepat kul 2.30ptg depa sampai...

(Gambar 1st kat umah aku, gambar 2nd kat umah Aman-yg pakai baju melayu biru dan kat umah Edy tak amik gambor...huhuhuuuu....)

Patu...time aku pulak kena beraya kat umah dewang...1st pi umah aman...patu pi umah edy...tapi kat umah mana2 pun aku gak yang tolong "serve" kan... dh mcm umah aku... tapi takper r... aku pun enjoy jer wat sumer tu... sbb aku mmg tak reti nk duduk diam... hahahaaa.....

K....raya kedua lak...aku ajak abah, kakaku dan adik2ku balik kampung abah kat Pahang... yer la...raya posa ritu kami pi beraya kat Penang (bukan beraya pun sebenarnya...aku p berubat kat Kedah...alang2 p braya skali...) patu...pagi sesudah Subuh...kami bergerak ke Pahang...

Dari KL-Raub-Temerloh-Maran-Pekan itulah "route" perjalanan kami...PERGH...setiap daerah yang aku tulis ni sumer adik beradik abah penuh... letihnyer... Sampai Temerloh kami tido sehari... Ha...kat sini BEST...layan durian kampung...dan pi melepak kat tepi sungai Pahang...iskh...alaaaa...syiioookkkk jugaaaaa...... dengan musim rambutan nyer... dan paling best durian pun banyak... aku ingat statement pakcik sedara aku...

"iskh...kenapa durian byk lak ni pakcik man? bukan musim lagik kan?" aku tanya...
"ooohhh...sekarang ni durian pun dh mcm politik malaysia..." kuikuiukuiiii... tang sini aku takmo komen... kami pakat gelak...dan paling best...pakcik2 kami ni melayan anak2 sedara dia...sambil mengopek durian yang banyak... Ya Allah...aku dan kakak aku mmg kaki layan... mmmm....

BEST nyer dapat tgk abah gembira borak2 ngan adik-beradik dia.. Abah...insan yang aku kenal cukup baik...cukup penyabar...tak pernah menengking kami pun...sekadar ayat2 nasihat dan pesanan untuk kami... abah yang aku kenal....sabar nyer....Ya Allah...aku la yg tau sbb aku anak perempuan dia yang paling nakal.... abah..tak pernah "demand" apa2 pun kat kami...tapi anak2mu tau abah... abah sunyi... dan anak2 mu jua gembira bila melihat dirimu bahagia ayahanda...SAYANG....ayahandaku Kamarulzaman bin Awang Nong...

Esok pagi2 pas sarapan kami meneruskan perjalanan dari Temerloh-Maran-Pekan...melawat mak mentua adik ku sakit...dan kami pulang selepas Zohor ke Kuala Lumpur... mmm...letih....confirm...kenyang...confirm... tapi memang BERBALOI2.... hahhaaaa....

Budget bulan ni OUT byk skit...takper.... tapi merapatkan silaturrahim lebih berbaloi.....

Rabia: Duhai teman....jika kau tau apa yang akan berlaku di masa hadapan...pasti kau tidak akan mengeluh dengan setiap perjalanan hidupmu...tetapi kau akan terus berzikir dan bersyukur setiap apa yang berlaku...kerana DIA...Maha Menyanyangi Insan2 nye... oleh itu...berbaik2 la kamu dengan sahabat handai dan saudara-maramu....Kerana setiap umat Islam itu adalah bersaudara.... Allah tidak akan mengampunkan dosa umat Muhammad (S.A.W) itu sekiranya ia membuat dosa kepada kaum sejenisnya...sehingga manusia itu memaafkannya.... nauzubillah....KAWAN2... aku sayang korang sumer..... maaf jika terlalu banyak gurauan dan gangguan yang aku cipta sepanjang diri ini dikenali.....aku...hanya insan yang serba kekurangan...berusaha memperbaiki diri....Ya Allah...jangan la kau lalaikan hati2 ini setelah kau memberi Rahmat kepadanya..... aminnn....

No comments: