Wednesday, July 9, 2008

:: SAHABAT-KAWAN ::

Agak lama juga saya tidak menulis di Laman Istana Hati saya ni... Pagi ini hati ada TERGURIS sikit...entahla mengapa..tapi MOOD pelbagai.. Mungkin dengan keadaan sekitar yang masih baru, mungkin dengan kerja2 biasa yang sudah mula membosankan, mungkin kerana masalah keluarga yang tak putus2, mungkin kerana dana dh susut...

Tapi tak mengapa kerana...Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Tanda cintakan Allah S.W.T. ialah mengingati Allah S.W.T (zikrullah) dan tanda Allah S.W.T murka kepada hamba ialah dia tidak suka mengingati Allah.”

Di tengahari ini saya berbual dengan seorang teman sepejabat..."Pico..ada beza ke kawan dan sahabat?" Beliau tersenyum dan berkata.."seorang sahabat seumpama seribu kawan..." Ayat pendek itu cukup memberikan definisi sebenar maksud istilah itu...Walaupun ia kelihatan sama tetapi pendekatannya di hati kita tetap berbeza...
Saya amat bersetuju dengan apa yang teman saya katakan itu..bukan senang untuk menerima orang asing yang baru kita kenali dengan selesa "tinggal" di dalam hati kita..Entahla...bagi saya...

SAHABAT-seorang sahabat seharusnya seorang insan yang betul-betul memahami kita walaupun tanpa sepatah kata...seorang yang tidak pernah memahami istilah "LETIH" mendengar dan membantu kita apabila masalah disekeliling... SAHABAT, akan tetap "ADA" & "DEKAT" dengan hati kita walaupun berada jauh di mata...

Tapi KAWAN-manusia biasa yang selalu ada disekeliling mata kita, yang hanya menunggu untuk bertegur dan bersapa dan berbual dengan kita...Yang sentiasa ada di mata tetapi tidak di hati... Mungkin pandangan saya ini salah..tetapi setiap insan ada pandangannya yang tersendiri...

CUMA: bukalah hati untuk mengenali sesiapa sahaja yang sudi berkawan denganmu..kerana kita tidakkan tahu mungkin KAWAN itu akan bertukar menjadi seorang SAHABAT paling agung dalam hidup kita...Dan mungkin SAHABAT yang kita sanggka itu rupa-rupanya hanyalah seorang "KAWAN"....

Pesanan untuk seorang SAHABAT...maaf jika selama kita kenal terlalu banyak masalah yang telah saya timbulkan...dan mungkin saya terlupa untuk merangkapkan ungkapan ini.. "TERIMA KASIH TIDAK TERHINGGA KERANA SUDI MENJADI SAHABAT saya...SEMOGA ALLAH MERAHMATI IKATAN INI...amin..."

Kau, Kawan, Sahabat & Teman Album : Tika ItuMunsyid : Unic
Sumber:
http://liriknasyid.com/ Pengirim : zinnirahjannah (TERIMA KASIH)

Ketika mula bertemu
Terasa bagai telah lama bersua
Kau sambut hulur tanganku
Bertegur sapa penuh mesra

Masa terus berlalu
Dan kita tetap seiringan berjalan
Menempuh onak liku
Lalui semua suka dan duka bersama

Biarlah apapun rahsia
Dan kelemahanmu tetap engkau temanku

Riangnya saat kita ketawa
Asyik senda dan bercerita
Walau sesekali pandangan kita berbeza
Andainya tetap serupa

Adakalanya kita juga saling terluka
Namun di akhirnya kita tetap bersama

Dan kini dipisahkan dua benua
Saling mengejar cita
Tak pernah kulupakan
Detik yang indah bersamamu temanku

Kupasti suatu masa
Engkau dan aku kan bertemu semula
Kembali menjalinkan detik nan indah
Untuk kenangan bersama

No comments: